söndag 23 maj 2010

Söndagsmiddag


Kombinationen mat och dryck är viktig, det duger inte att dricka vad som helst till vilken maträtt som helst. Igår kväll gjorde jag en god strömmingslåda tillexempel, med mycket grädde, lök och persilja i. Till det duger det så klart inte med någon annan dryck en en kall pilsner, i alla fall inte på en lördagkväll. Tyvärr missbedömde jag proportionerna något, mängden dryck stod inte i proportion till maten, och för att tala klarspråk slutade kvällen med en praktfylla i goda vänners lag.

Trots det, och trots att jag nästintill slog mig sönder och samman efter att ha missbedömt antalet trappsteg upp till Vårväderstorget, mår jag inte sämre idag än att jag kunnat ta mig an veckans viktigaste måltid, söndagsmiddagen!

Denna vecka blev det kanske en väl enkel anrättning, söndagsmiddagen bör ju utgöra en liten extra krydda i tillvaron, men ack så god! Spenatkakor, att likna vid pannbiff fast med spenat istället för köttfärs då. Till denna "verkliga husmanskosträtt" föreslår Tore Wretman "bräckt skinka, korv eller annan rökt mat". Det fick bli bacon, och rårörda lingon. En smakkombination jag varmt kan rekommendera. Däremot orkade jag varken steka eller förlora något ägg, i trots med Wretmans instruktioner.

Som gastronomisk avslutning på denna söndag kommer jag att avnjuta nykokt hallonkräm. Självklart med gräddmjölk och söndersmulat knäckebröd.

På återseende.

1 kommentar:

  1. Välkommen till bloggosfären!!! Nog för att mat och dryck är en god kombination men glöm inte att god mat ska sköljas ned med en passande dryck, och inte tvärtom. Jag har självklart satt in en länk till dig nu på german-cuisine, för gammal vänskaps (alte Freundshafts) skull. Bästa hälsningar.

    SvaraRadera