torsdag 10 juni 2010

Lasagne, det är inte svensk mat det



I skrivande gräddas en lasagne i ugnen - fylld med köttfärs, tomater och mycket ost - och sprider en ljuvlig arom i lägenheten. Nu höjer säkert en och annan läsare på ögonbrynen. Lasagne, är det svensk husmanskost det? Svenskt är det då inte, och i det svenska köket har lasagnen tillagats i högst något decenium, och faller därmed inte under kriteriet "gammal hederlig mat". Jag försvarar mig med ett behov av att fylla frysen med matlådor, därför valet av en rätt lämplig att snabbt och enkelt dela upp i flera portioner.


Här kanske någon invänder att den svenska husmanskosttraditionen i det här sammanhanget borde vara en rik skattkammare att ösa ur. Varför inte tillexempel tillaga "lufsa", en gruveligt god fläskpudding från Öland? En berättigad frågeställning. Jag anför som motargument att jag i möjligaste mån försöker leva upp till den sympatiska tanken att planera måltiden efter de varor som för stunden finns i hemmet. Därav valet att tillaga lasagne. Dessutom är det ganska gott...



Till sist, så har jag äntligen invigt den fina kockmössan som jag köpte på Friluftsfrämjandets loppis här i Länsmansgården härom veckan. Ett fynd.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar