onsdag 2 juni 2010

Torsktema

Jaha, nu har det tydligen gått alldeles för lång tid mellan uppdateringarna. Felet är inte mitt, utan mördarstaten Israels. I måndags hade jag tänkt summera den gångna helgens kulinariska höjdpunkter. Men så bordade Israels militär frihets flotiljen, där svenska Ship to gaza ingick, och dödade och fängslade dess deltagare. Om det kan ni läsa mer och utförligare i tidningen Proletären, det tryckalster där jag skriver mer regelbundet i än på denna blogg. Oaptitligt, är ett understatement vad gäller Israels övergrepp, och det behöver kanske inte sägas mer än att det enda i matlagningsväg jag kände inspiration till i måndags var att halalslakta ett antal israeliska politiker och en svensk ungdomsordförande och steka de över sakta eld...

Nåväl. Den gångna helgen tillbringades på Stora Karlsö, beläget utanför Gotlands västra kust. Förutom naturupplevelser och sällskap av bästa tänkbara slag intogs givetvis både en och fler stärkande måltider. Sillbuffén i Karlsörestaurangen tål att rekommenderas.

Men den kulinariska höjdpunkten under helgen bestod ändå av den fina torsken som det bästa tänkbara sällskapet varit och trålat upp ur östersjön. Mitt förslag att tillaga en god och närande torskstuvning mötte motstånd. Istället blev det en beprövad klassiker; panerad torskfilé med potatis och remoulad.


Suget efter en mera mustig torskanrättning har dock inte velat släppa, så ikväll när det varken varit möte, demonstration eller pressläggning har jag unnat mig en rejäl torskgryta som jag varmt kan rekommendera:

Fräs tärnad potatis, hackad kajp (purjolök för er som inte har tillgång till den gotländska naturens skafferi) och riven morot i lite smör. Salta och peppra. Koka upp med krossade tomater, lite vatten och buljongtärning. Lägg i firren när potatisen mjuknat (ett bra sätt att använda den inte fullt så roliga blockfrysta fisken man kan köpa i affärerna). Avsluta med att hälla på rejält med vispgrädde samt rejält med hackad dill och persilja och pressa ner lite citron. En onsdagkväll är man värd en välkyld folköl till. Gör en rejäl gryta så blir det några matlådor också.


Bon apetit!

1 kommentar:

  1. Det där var minsann en bekant gammal gasspis! Det var nog ett tag sedan det blev torsk lagat på den, blir väl mest linsgrytor. Med med 294000 ton i det östra beståndet kan det väl vara väl på tiden.

    SvaraRadera